1. Świat Toyoty
  2. Nowości
  3. Wodorowe autobusy Toyoty i CaetanoBus w komunikacji miejskiej Madrytu
19 kwietnia 2023

H2.City Gold – autobusy z ogniwami paliwowymi nowej generacji

W 2024 roku nowe pojazdy wyjadą na ulice Madrytu

Miejskie Przedsiębiorstwo Transportu (EMT) w Madrycie zamówiło 10 wodorowych autobusów CaetanoBus Toyota H2.City Gold. Bezemisyjne pojazdy z napędem na ogniwa paliwowe wejdą do użytku już w 2024 roku. Jest to już kolejne zamówienie na H2.City Gold od hiszpańskich przewoźników. CaetanoBus dostarczył wodorowe pojazdy m.in. przedsiębiorstwu transportu miejskiego w Barcelonie, a także firmom Alsa i Avanza.

H2.City Gold – bezemisyjne autobusy z napędem na ogniwa paliwowe Toyoty – już wkrótce wyjadą na ulice Madrytu i będą wozić pasażerów komunikacji miejskiej. CaetanoBus wygrał pierwszy duży przetarg na tego typu pojazdy w stolicy Hiszpanii i do 2024 roku dostarczy 10 takich pojazdów.

Autobus z ogniwami paliwowymi nowej generacji

Niskopodłogowy autobus z aluminiowym nadwoziem H2.City Gold od 2024 roku będzie wyposażony w moduły ogniw paliwowych nowej generacji Toyoty o mocy 70 kW. Są one lżejsze, wydajniejsze i bardziej kompaktowe niż te stosowane do tej pory. Mają też większą gęstość energii. Nowe moduły będą produkowane w Europie, w centrum badawczo-rozwojowym Toyota Motor Europe (TME) w Zaventem koło Brukseli.

CaetanoBus wprowadził w modelu H2.City Gold wiele innych usprawnień. Elektryczny napęd na ogniwa paliwowe został lepiej zintegrowany i jest bardziej wydajny, zapewniając większy komfort jazdy i niższe zużycie wodoru. W pojeździe zamontowano też system odzyskiwania ciepła wydzielanego przez ogniwa paliwowe, które jest teraz wykorzystywane do ogrzewania wnętrza autobusu.

Z myślą o bezemisyjnych pojazdach CaetanoBus i Toyoty madrycki przewoźnik zainwestował 10,8 mln euro w budowę generatora wodoru oraz zasilającej go instalacji fotowoltaicznej.

Ponad 115 autobusów CaetanoBus w europejskich miastach

„Hiszpania jest kluczowym rynkiem dla CaetanoBus i cieszymy się, że zostaliśmy jego liderem dzięki zamówieniu kolejnych 10 egzemplarzy naszego H2.City Gold przez madryckie EMT. Mobilność oparta na wodorze ma kluczowe znaczenie dla dekarbonizacji dużych flot autobusowych i zwalczania zmian klimatu w zrównoważony sposób” – podkreślił Nuno Lago de Carvalho, dyrektor handlowy CaetanoBus.

Autobusy z napędem wodorowym Toyoty wożą już pasażerów w Barcelonie. Pojazdy te zamówiły również firmy transportowe, takie jak Alsa i Avanza. CaetanoBus wygrał też kilka przetargów publicznych w różnych miastach Hiszpanii. W Niemczech, Francji, Hiszpanii, Portugalii i Danii jeździ już łącznie ponad 115 bezemisyjnych pojazdów wyprodukowanych w Portugalii.

Zainteresowanie bezemisyjnymi pojazdami wśród firm odpowiadających za transport publiczny stale rośnie. W 2024 roku Toyota i CaetanoBus we współpracy z Industria Italiana Autobus (IIA) rozpoczną we Włoszech produkcję nowego modelu miejskiego autobusu H2.City Power z elektrycznym napędem zasilanym wodorowymi ogniwami paliwowymi Toyoty.