1. Świat Toyoty
  2. Nowości
  3. Toyota realizuje strategie elektryfikacji
2022-02-18

Toyota uruchamia kolejne linie produkcyjne hybryd

Koncern przyspiesza elektryfikację samochodów
Toyota przeznaczyła 90 milionów dolarów na modernizację i rozbudowę swoich amerykańskich fabryk komponentów, a także stworzenie nowych linii produkujących części do napędów hybrydowych. Decyzja ta wpisuje się w globalną strategię marki, która zakłada przyspieszenie elektryfikacji samochodów.


W 2021 roku Toyota ogłosiła, że w fabryce Toyota West Virginia (TMMWV) uruchomiona zostanie produkcja przekładni do napędów hybrydowych. Na inwestycję tę planowano początkowo przeznaczyć 240 milionów dolarów. Jednak w związku z rosnącą popularnością hybryd firma zdecydowała się zwiększyć tę kwotę o kolejne 73 miliony dolarów. Dzięki temu możliwości produkcyjne zakładu wzrosną do 600 000 hybrydowych przekładni oraz 120 000 części do silników elektrycznych rocznie. Kolejne 17 milionów dolarów trafi do fabryki Toyota Tennessee (TMMTN) na uruchomienie produkcji części do przekładni hybrydowych.

Obecnie zakład Toyoty w Wirginii Zachodniej produkuje około miliona silników i przekładni rocznie. Zatrudnionych jest tam ponad 2000 pracowników. Łącznie od początku istnienia tej fabryki Toyota zainwestowała w nią niemal 2 miliardy dolarów.

Polskie zakłady Toyoty – głównymi ośrodkami technologii hybrydowej

Elektryfikacja parku samochodów w Polsce następuje głównie za sprawą hybryd. Auta z tego rodzaju napędem stanowią już ponad 50% całkowitej sprzedaży Toyoty w naszym kraju.

Zakłady Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) były pierwszymi ośrodkami koncernu poza Azją, w których zaczęto produkować komponenty do układów hybrydowych. Obecnie fabryki Toyoty w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach wytwarzają hybrydowe przekładnie do napędów 1.8 o mocy 122 KM, silniki 2.0 do napędów hybrydowych o mocy 184 KM oraz kompletne napędy hybrydowe 1.5 do Yarisa i Yarisa Cross. Powstają tam także manualne i półautomatyczne skrzynie biegów, a także konwencjonalny silnik 1.0.

Łączne możliwości produkcyjne zakładów Toyoty na Dolnym Śląsku sięgają 525 000 przekładni hybrydowych, 725 000 silników oraz 633 000 konwencjonalnych skrzyń biegów.

W TMMP funkcjonuje też Dział Testów i Oceny Napędów Hybrydowych, którego celem jest przyspieszenie procesu testowania napędów oraz lokalizacji produkcji komponentów hybrydowych w Europie.

Toyota przyspiesza elektryfikację samochodów

Toyota chce jak najszybciej osiągnąć neutralność klimatyczną. Sposobem na to jest przyspieszenie elektryfikacji i dostosowanie oferty zelektryfikowanych modeli do warunków w danym regionie.

Hybrydy to najszybszy sposób na elektryfikację i obniżanie emisyjności parku samochodów w krajach, w których nie ma jeszcze rozwiniętej sieci ładowania aut elektrycznych. Toyota wprowadziła na rynki całego świata szeroką gamę samochodów z napędem hybrydowym czwartej generacji, zbudowanych w modułowej architekturze TNGA. To pozwoliło obniżyć koszty, tak aby ceny hybryd były zbliżone do cen konwencjonalnych aut spalinowych, przy jednoczesnym wprowadzeniu do standardowego wyposażenia lub przystępnych cenowo wersji i pakietów (w zależności od rynku) zaawansowanych technologii bezpieczeństwa, multimediów i łączności.

W 2017 roku Toyota ogłosiła, że do 2025 roku wszystkie modele w gamie marek Toyota i Lexus będą dostępne w zelektryfikowanych wersjach. Od tego czasu producent konsekwentnie rozwija wszystkie rodzaje zelektryfikowanych napędów, aby dostosować ofertę do specyfiki poszczególnych rynków.

Pod koniec 2021 roku Akio Toyoda, prezydent Toyota Motor Corporation, przedstawił jeszcze bardziej ambitne plany dochodzenia firmy na neutralności klimatycznej. Do 2030 roku gama bateryjnych samochodów elektrycznych (BEV) Toyoty i Lexusa będzie liczyła 30 modeli, a ich roczna sprzedaż osiągnie poziom 3,5 miliona samochodów. Do 2035 roku Toyota będzie gotowa, by w Europie Zachodniej całkowicie zrezygnować z aut spalinowych, w tym hybryd, i dostarczać klientom wyłącznie bezemisyjne samochody elektryczne na baterie i na wodór.

Nowa linia bZ

Przedstawiona przez Akio Toyodę strategia wymaga szybkiej rozbudowy gamy bateryjnych samochodów elektrycznych. Umożliwi to nowa platforma eTNGA opracowana z myślą o bezemisyjnych samochodach elektrycznych.

Pierwszym modelem, w którym zostanie ona wykorzystana, będzie Toyota bZ4X, która na rynku pojawi się jeszcze w tym roku. Będzie to komfortowy i praktyczny SUV średniej wielkości. Auto – tylko nieco większe od RAV4 – będzie miało rozstaw osi tak duży jak 7-osobowy Highlander. Przełoży się to na bardzo przestronne wnętrze i krótkie zwisy.

Nowy model bZ4X został opracowany w dwóch wariantach – z napędem na przednią oś i na cztery koła. W wersji FWD pracuje silnik elektryczny o mocy 204 KM. Odmiana AWD wykorzystuje dwa silniki elektryczne, po jednym przy każdej osi, które łącznie rozwijają 217 KM mocy i rozpędzają auto od 0 do 100 km/h w 7,7 s. Bateria ma pojemność 71,4 kWh, a jej naładowanie do 80% trwa 30 minut.

Oprócz wspomnianego wyżej modelu nowa linia bZ (beyond Zero) będzie się składała ze średniej wielkości SUV-a o sportowej sylwetce, oszczędnego kompaktowego SUV-a na rynki Europy i Japonii, średniej wielkości sedana oraz dużego SUV-a z trzema rzędami siedzeń.