Debiutuje Toyota Mirai nowej generacji

Pierwszy samochód elektryczny oczyszczający powietrze

2020-11-30

Toyota prezentuję drugą generację sedana Mirai – bezemisyjnego samochodu elektrycznego na wodorowe ogniwa paliwowe (FCEV). Będzie to pierwszy samochód na rynku, który oczyszcza powietrze podczas jazdy. Toyota zamierza 10-krotnie zwiększyć roczną sprzedaż tego modelu.

Prace nad elektrycznymi samochodami na wodorowe ogniwa paliwowe (FCEV) Toyota rozpoczęła już w 1992 roku. W 2014 roku z sukcesem wprowadziła na rynek sedana Mirai. To przełomowe osiągnięcie było możliwe dzięki doświadczeniom, jakie Toyota zebrała podczas opracowywania i produkcji hybryd. Napędy hybrydowe stanowią bowiem kluczową technologią dla wszystkich rodzajów zelektryfikowanych napędów Toyoty.

Kluczowe rozwiązania wypracowane przez inżynierów Toyoty podczas prac badawczo-rozwojowych nad napędami hybrydowymi są stosowane również w pełnych hybrydach nieładowanych z zewnątrz (HEV), w hybrydach plug-in (PHEV), autach elektrycznych na baterie (BEV) oraz w pojazdach elektrycznych na wodorowe ogniwa paliwowe (FCEV).

Każda z tych technologii najlepiej sprawdza się w określonych warunkach. Na przykład BEV to świetne rozwiązanie na krótkie trasy w mieście. HEV i PHEV sprawdzają się jako uniwersalne samochody osobowe zarówno na długie dystanse, jak i podczas miejskiej jazdy. FCEV może znaleźć zastosowanie w dużych samochodach osobowych oraz ciężarówkach i autobusach, zapewniając bezemisyjność transportu towarowego i komunikacji publicznej.

Nowa generacja Toyoty Mirai technologię elektrycznego napędu zasilanego ogniwami paliwowymi wynosi na wyższy poziom. Samochód charakteryzuje się atrakcyjną stylistyką i budzącym emocje, bezemisyjnym napędem zapewniającym świetne właściwości jezdne. Całkowicie przebudowany zestaw ogniw paliwowych, inteligentne rozłożenie elementów na platformie oraz opływowe nadwozie o niskim współczynniku oporu powietrza sprawiają, że nowy Mirai zużywa o 10% mniej paliwa od poprzednika, a jego zasięg wzrasta do około 650 km. Samochód nie emituje przy tym żadnych spalin, a jedynie czystą parę wodną.

Imponujące osiągi

Podczas prac nad nowym Mirai Toyota szczególną uwagę poświęciła jego osiągom, właściwościom jezdnym i oczywiście stylistyce. Priorytetem było zwiększenie wydajności napędu i wydłużenie zasięgu na jednym tankowaniu w porównaniu z Mirai pierwszej generacji. Większa moc auta i pojemność zbiorników wodoru, poprawiona wydajność napędu i lepsza aerodynamika sprawiły, że zasięg auta wydłużył się o 30% – do około 650 km. Mirai, którego tankowanie trwa kilka minut, stało się autem na długie trasy.

Nowa generacja Toyoty Mirai została zbudowana w architekturze TNGA. Umożliwiła ona znacznie lepsze rozłożenie komponentów napędu, co pozwoliło wygospodarować więcej miejsca we wnętrzu oraz optymalnie rozłożyć masę auta między przodem a tyłem. Zestaw ogniw paliwowych został przesunięty do przodu spod kabiny do przedniej części auta, co zwiększyło ilość miejsca dla pasażerów oraz pozwoliło zamontować z tyłu trzyosobową kanapę zamiast dotychczasowych dwóch miejsc siedzących i podłokietnika.

Druga generacja Toyoty Mirai zyskała bardziej atrakcyjne proporcje. Wysokość modelu została obniżona o 65 mm (do 1 470 mm), a rozstaw osi zwiększył się o 140 mm (do 2 920 mm). Tylny zwis został wydłużony o 85 mm, a długość auta wzrosła do 4 975 mm. Niżej położony środek ciężkości, rozstaw kół większy o 75 mm oraz większe, 19'' lub 20'' koła sprawiają, że samochód wygląda bardziej dynamicznie i sportowo.

Platforma GA-L

Konstruktorzy nowej Toyoty Mirai chcieli stworzyć samochód, który przyciągałby klientów nie tylko oszczędnym i bezemisyjnym napędem, lecz również swoją stylistyką. Atrakcyjność tego modelu udało się zwiększyć m.in. dzięki zastosowaniu nowej platformy GA-L. Umożliwiła ona bardziej kompaktowe rozłożenie elementów napędu, co pozwoliło uzyskać więcej miejsca we wnętrzu i zamontować trzeci zbiornik wodoru, który pozwolił zwiększyć zasięg auta.

Zbiorniki w Toyocie Mirai są teraz ułożone w literę T. Najdłuższy jest zamocowany pod podłogą, pośrodku platformy, na osi pojazdu. Dwa mniejsze umieszczono poprzecznie pod tylnymi siedzeniami i bagażnikiem. Łącznie mieści się w nich 5,6 kg wodoru, czyli o 1 kg więcej niż w poprzedniej generacji modelu. Miejsce ich zamocowania przyczynia się do obniżenia środka ciężkości samochodu.

Architektura TNGA umożliwiła przesunięcie zestawu ogniw paliwowych z dotychczasowego miejsca pod podłogą kabiny do przedniej części samochodu pod maską. Bardziej kompaktowa bateria trakcyjna oraz silnik elektryczny umieszczono nad tylną osią. Rozmieszczenie tych elementów zoptymalizowano w taki sposób, by uzyskać rozłożenie masy między przodem i tyłem w proporcji 50:50.

Warto podkreślić, że zbiorniki wodoru mają mocniejszą, wielowarstwową konstrukcję i są bardzo lekkie. Wodór stanowi 6% łącznej masy paliwa i zbiorników.

Nowy zestaw ogniw paliwowych Toyoty

W nowej Toyocie Mirai zastosowano zestaw ogniw paliwowych i konwerter FCPC (fuel cell power converter), które zostały opracowane z myślą o montażu na platformie GA-L. Inżynierowie umieścili w jednej zwartej obudowie wszystkie elementy zestawu ogniw paliwowych – pompy wody, intercooler, klimatyzator, kompresory powietrza i pompę recyrkulacji wodoru. Każda z tych części jest mniejsza i lżejsza, a jednocześnie bardziej wydajna niż w poprzedniej generacji Mirai.

Obudowa ogniw paliwowych także jest mniejsza dzięki technice zgrzewania tarciowego z przemieszaniem, która umożliwiła zmniejszenie odstępu między ogniwami a obudową.

Podobnie jak i w poprzedniej generacji tego modelu w ogniwach paliwowych użyto polimeru w stanie stałym. Zestaw jest mniejszy – składa się z 330 ogniw (w poprzedniej generacji było ich 370). Mimo to jego maksymalna moc wzrosła ze 114 kW do 128 kW. Było to możliwe dzięki większej gęstości mocy, która wzrosła z 3,1 kW/l do 5,4 kW/l (z wyjątkiem krańcowych ogniw).

Dowiedz się więcej

Ruszyła przedsprzedaż Toyoty Mirai Ruszyła przedsprzedaż Toyoty Mirai Dowiedz się więcej o wodorowym sedanie Wodór jako paliwo doskonałe Wodór jako paliwo doskonałe Odkryj innowacyjną technologię Toyoty Technologia wodorowa Technologia wodorowa Poznaj modele koncepcyjne Toyoty 2 generacja Toyoty Mirai 2 generacja Toyoty Mirai Auto na wodór oczyszczające powietrze W Polsce debiutuje nowa wodorowa Toyota Mirai W Polsce debiutuje nowa wodorowa Toyota Mirai Dowiedz się więcej Papamobile na wodór dla papieża Franciszka Papamobile na wodór dla papieża Franciszka Sprawdź szczegóły Społeczeństwo napędzane wodorem Społeczeństwo napędzane wodorem Odkryj najnowsze rozwiązania Toyoty Poznaj możliwości wodoru Poznaj możliwości wodoru Odkryj Toyotę Mirai 2. generacji Toyota Mirai we flocie Parlamentu Europejskiego Toyota Mirai we flocie Parlamentu Europejskiego Dowiedz się więcej Druga generacja Mirai Druga generacja Mirai Dowiedz się więcej Koncepcyjna Toyota Mirai drugiej generacji Koncepcyjna Toyota Mirai drugiej generacji Dowiedz się więcej Flota wodorowych sedanów Mirai dla MKOl Flota wodorowych sedanów Mirai dla MKOl Sprawdź szczegóły