Nowa Toyota GR DKR Hilux T1+

wraz z zespołem TOYOTA GAZOO Racing gotowi na Rajd Dakar 2022

2021-11-23

Podczas Rajdu Dakar 2022 zespół TOYOTA GAZOO Racing wystartuje zupełnie nowym autem, a będzie nim Toyota GR DKR Hilux T1+. Odkąd w 2011 roku Toyota zainicjowała program startów w Rajdzie Dakar, by w ten sposób tworzyć coraz lepsze samochody, nowa rajdówka stanowi największy skok naprzód.

Rozpoczęcie Rajdu Dakar zaplanowano na początek stycznia 2022 roku, jednak całkiem nowa Toyota GR DKR Hilux T1+, która wyszła już z fazy prototypu, będzie rozwijana i dopracowywana aż do samego startu. Masa auta wzrosła do 2000 kg, co jest zgodne z przepisami FIA. Napęd auta pochodzi z nowej Toyoty Land Cruiser 300 GR SPORT, a jest to nowy, 3,5-litrowy silnik V6 z podwójnym turbodoładowaniem. Jednostka napędowa jest lżejsza od poprzedniej, oferując wyższy moment przy niższych prędkościach obrotowych. Ścisłe regulacje FIA mają wpływ na parametry silnika, w związku z tym moc wynosi około 298 kW, a moment obrotowy sięga 660 Nm, czyli przypomina osiągi seryjnej jednostki.

„W pracach nad nową Toyotą GR DKR Hilux T1+ poczyniliśmy znaczne postępy, dlatego jesteśmy pewni, że auto jest gotowe sprostać wyzwaniu, jakim jest Rajd Dakar” – mówi Glyn Hall, szef zespołu. „Teraz zajmiemy się dostrajaniem auta na styczniowy rajd. Nowy silnik z Land Cruisera okazał się niezawodny od samego początku, a jego praca w parametrach jednostki seryjnej oznacza, że nie musimy jej wysilać, by uzyskać maksymalne osiągi” – dodaje.

Silnik V6 z podwójnym turbodoładowaniem wprost z nowego Land Cruisera ma ogromne możliwości, i to już w swojej seryjnej wersji. W aucie przygotowanym na Rajd Dakar zastosowano też seryjne turbosprężarki oraz intercooler o ogromnej wydajności cieplnej, który musiał zostać specjalnie dopasowany do konstrukcji Toyoty Hilux.

Inne różnice w parametrach względem poprzednika to także większy skok zawieszenia z 280 mm do 350 mm. Pozwala to kierowcy lepiej wykorzystać możliwości nowych opon, które powiększono do 37 cali, a ich szerokość wzrosła z 245 mm do 320 mm. Ponadto samochód wyposażono w felgi aluminiowe, które towarzyszyły Hiluxowi podczas całego procesu rozwojowego. Co ciekawe, zachowano ich aluminiową barwę, przez co odznaczają się lepszym promieniowaniem cieplnym.

„Jestem pod wrażeniem nowego samochodu, a zwłaszcza tego, jak dzięki nowym oponom radzi sobie w trudnym terenie. Silnik ma doskonałe parametry i już nie mogę się doczekać, by go sprawdzić w rywalizacji z innymi autami” – podsumował nową rajdówkę kierowca zespołu Nasser Al-Attiyah.

Dakarowy Hilux od 2016 roku posiada pod karoserią układ z montowanym centralnie silnikiem. Także kształt kokpitu w dużej mierze został zachowany z poprzednich generacji, a auto zabiera ze sobą dwa, a nie trzy zapasowe koła, co jest wynikiem nowych przepisów dotyczących kategorii T1+.

GR DKR Hilux T1+ w barwach TOYOTA GAZOO Racing

Mimo iż dakarowy Hilux od lat jeździ w drużynie TOYOTA GAZOO Racing, teraz będzie to jeszcze bardziej widoczne. Zupełnie nowe malowanie karoserii jest zbliżone do tego wykorzystywanego przez zespoły TOYOTA GAZOO Racing w rajdach WRC oraz wyścigach długodystansowych. Pojawią się charakterystyczne litery „GR” umieszczone w podobnym stylu jak na rajdowym Yarisie WRC oraz wyścigowym GR010 HYBRID. Ich wygląd będzie nawiązywał do bliskiego pokrewieństwa maszyn rodem z motorsportu i ekscytujących sportowych aut Toyoty z linii GR.

Podczas Rajdu Dakar 2022 zespół TOYOTA GAZOO Racing wystąpi czterema zupełnie nowymi Hiluxami GR DKR T1+. W roli lidera pojedzie katarsko-francuski duet Nasser Al-Attiyah i Mathieu Baumel, czyli zwycięzcy Dakaru z 2019 roku. Obok nich pojawi się Giniel de Villiers (triumfator z 2009 roku) z pilotem Dennisem Murphym. Obsadę trzeciego Hiluxa będą stanowić reprezentanci RPA, czyli Henk Lategan i Brett Cummings, których celem jest zaprezentowanie mocnego tempa na całej trasie rajdu. Czwartą załogę uzupełnią Shameer Variawa i pilot Danie Stassen z RPA.

W ramach dalszych prac rozwojowych Al-Attiyah i De Villiers już w najbliższy weekend poprowadzą nowe auta w ostatniej rundzie mistrzostw RPA w rajdach cross-country (SACCS) na blisko 400-kilometrowej trasie w zróżnicowanym terenie nieopodal miasta Parys. Obaj kierowcy nie będą jednak walczyć o punkty, gdyż kategoria T1+ nie jest uznawana przez organizatorów cyklu. Inaczej będzie w przypadku Henka Lategana i Bretta Cummingsa, którzy w Hiluxie poprzedniej generacji będą bronić mistrzostwa w SACCS.

Rajd w RPA będzie dla zespołu TOYOTA GAZOO Racing ostatnim testem Hiluxa GR DKR T1+ przed wysłaniem go na początku grudnia do Arabii Saudyjskiej. Mimo iż ostateczny kształt trasy Rajdu Dakar 2022 wciąż nie jest jeszcze znany, uczestnicy spodziewają się zbliżonego typu terenu jak w edycjach 2020 i 2021. Nie będzie to jednak jedyny sprawdzian dla Toyoty GR DKR Hilux T1+, ponieważ w 2022 roku auto wystartuje także w rajdach terenowych o randze mistrzowskiej, które zadebiutują w kalendarzu FIA.

Specyfikacja
Silnik Seryjny V35A
Stosowany w modelu Land Cruiser 300
Typ silnika Benzynowy z podwójnym turbodoładowaniem
Regulacja kontroli Ogranicznik doładowania poprzez FIA Reference Power Curve
Moc 298 kW
Moment obrotowy 660 Nm
Jednostka sterująca Motec
Skrzynia biegów Sadev, sześciobiegowa, sekwencyjna
Mechanizmy różnicowe Przedni, centralny i tylny o ograniczonym poślizgu
Sprzęgło 215, ceramiczne, dwutarczowe
Konstrukcja Rama rurowa
Rozstaw osi 3140 mm
Długość 4810 mm
Szerokość 2300 mm
Wysokość 1890 mm
Masa własna 2000 kg (zgodna z przepisami FIA)
Nadwozie Toyota Hilux Double Cab Pick-up, kompozytowe
Przednie zawieszenie Podwójne wahacze, 350 mm skoku
Tylne zawieszenie Podwójne wahacze, 350 mm skoku
Koła 17-calowe, Method Race Wheels
Opony 37-calowe, BF Goodrich
Zbiornik paliwa 540 litrów, FT3 Safety Cell

Dowiedz się więcej

Poznaj Toyotę GR86 Poznaj Toyotę GR86 Nowe auto driftingowe Kuby Przygońskiego Taiichi Ohno w Automotive Hall of Fame Taiichi Ohno w Automotive Hall of Fame Dowiedz się więcej Nowa generacja systemów bezpieczeństwa Toyota T-MATE Nowa generacja systemów bezpieczeństwa Toyota T-MATE Większe możliwości Yarisy w kolorze Spicy Orange Yarisy w kolorze Spicy Orange Nowości w roku modelowym 2023 Lekki użytkowy van elektryczny Lekki użytkowy van elektryczny Nowy projekt Toyotay i partnerów Wymienne baterie do samochodów Wymienne baterie do samochodów Dowiedz się więcej o nowym projekcie Klub Rekordowych Przebiegów Klub Rekordowych Przebiegów Pochwal się trwałością swojej Toyoty Wyniki sprzedażowe Toyoty w lipcu 2022 roku Wyniki sprzedażowe Toyoty w lipcu 2022 roku Wzrost udziału w rynku do 17,7% Ponad 10 000 sprzedanych egzemplarzy PROACE CITY Ponad 10 000 sprzedanych egzemplarzy PROACE CITY Sprawdź szczegóły Zrównoważona produkcja bioetanolu Zrównoważona produkcja bioetanolu Wspólny projekt Toyoty i partnerów KINTO ONE coraz popularniejsze w Polsce KINTO ONE coraz popularniejsze w Polsce Sprawdź najchętniej wybierane modele Toyoty Autobusy na wodór w Madrycie Autobusy na wodór w Madrycie Wodorowe ogniwa paliwowe Toyoty w transporcie miejskim